HPV-ROKOTE ON TUTKITTU, TEHOKAS JA TURVALLINEN – SUOMEN KOLPOSKOPIAYHDISTYKSEN JA SUOMEN GYNEKOLOGIYHDISTYKSEN LAUSUNTO 2.12.2020

HPV-rokote on tutkittu, tehokas ja turvallinen

Kohdunkaulan syöpä ja sen esiasteet syntyvät limakalvokontaktissa leviävän ihmisen papilloomaviruksen (human papillomavirus, HPV) aiheuttaman tartunnan seurauksena. Tästä havainnosta prof. Harald zur Hausen sai Nobel-palkinnon v. 2008. Kahdeksan prosenttia kaikista naisten syövistä ja 1-2 prosenttia kaikista miesten syövistä on HPV:n aiheuttamia. Maailmassa todetaan vuosittain n. 600 000 uutta kohdunkaulan syöpää ja siihen kuolee vuosittain n. 300 000 naista.

Suomessa viisi naista tuhannesta sairastuu kohdunkaulasyöpään elämänsä aikana. Kohdunkaulasyövän esiaste sen sijaan kehittyy jopa yhdelle kymmenestä naisesta. Hoitamattomista esiasteista merkittävä osa kehittyisi myöhemmin syöväksi, mutta tämä voidaan estää poistamalla esiastemuutos sähkösilmukkahoidolla, jos esiastemuutos löydetään ajoissa seulonnassa. Esiastehoitoja tehdään vuosittain n. 3000. Monet naiset kokevat kohdunkaulan esiastemuutosten selvittelyihin liittyvät käynnit, sähkösilmukkahoidon sekä hoidon jälkeiset seurannat henkisesti raskaiksi ja niihin liittyy joskus voimakastakin pelkoa.  Vaikka sähkösilmukkahoito harvoin aiheuttaa haittaa jokapäiväisessä elämässä, toimenpide saattaa lisätä riskiä ennenaikaiseen synnytykseen seuraavissa raskauksissa. Ennenaikainen synnytys on suuri riski vastasyntyneen terveydelle.

30-60-vuotiaille naisille suunnatun väestöseulonnan myötä kohdunkaulasyöpien määrä on laskenut 1960-luvun vuosittaisesta tuhannesta uudesta syövästä nykyiseen 160:een.  Alle 40-vuotiaiden kohdunkaulasyöpien määrä oli matalimmillaan 1990-luvulla, jonka jälkeen määrä on noussut jälleen seulontaa edeltävälle tasolle. Syynä tälle on väestössä moninkertaistunut HPV-tartuntojen määrä (tutkittu neuvoloiden seeruminäytteiden HPV-vasta-ainetasoista).  Meillä on siis menossa HPV-epidemia.

HPV-tyyppejä on lähes 200 erilaista ja näistä 13 aiheuttaa syöpää sukuelinten alueella. Nuoret saavat ensimmäisen HPV-tartunnan yleensä hyvin pian sukupuolielämän alettua ja uusia tartuntoja voi myöhemminkin saada useita. Aikaa HPV-tartunnasta mahdollisen syövän syntyyn kestää vuosia, eikä kehittyvä syöpä aiheuta oireita.

Kohdunkaulan syöpä on useimmiten nuorten naisten tauti ja sitä todetaan eniten 35-40-vuotiailla naisilla. Tässä iässä monilla on pieniä lapsia tai ei vielä lapsia lainkaan. Kohdunkaulan syöpä hoidetaan kohdunpoistolla tai sädehoidolla, jotka molemmat johtavat lapsettomuuteen. Hoidoista huolimatta kohdunkaulasyöpään sairastuneista noin joka kolmas menehtyy viiden vuoden kuluessa diagnoosista.

HPV-rokote saatiin Suomen rokotusohjelmaan tytöille v. 2013 ja pojille v. 2020. Tätä edelsivät yli 15 vuoden huolelliset tutkimukset. Päästäkseen rokoteohjelmaan rokotteiden tehosta ja turvallisuudesta täytyy olla hyvä ja vakuuttava tieteellinen näyttö. HPV-rokotteen on osoitettu pystyvän estämään syöpävaarallisten HPV-tyyppien aiheuttaman tartunnan ja sitä kautta kohdunkaulan syövän esiasteiden ja itse syövän kehittymisen. Rokote on nykyään kymmenien maiden rokoteohjelmissa ja sitä on annettu n. 300 miljoonaa annosta.

Syksyllä 2020 julkaistiin NEJM:ssä, yhdessä arvostetuimmista lääketieteellisistä lehdistä, ruotsalainen artikkeli, jossa osoitettiin HPV-rokotteen estävän syöpää rutiinikäytössä. Pari vuotta aiemmin oli Lancet Infectious Diseases -lehdessä ilmestynyt artikkeli, jossa osoitettiin HPV-rokotteen estävän lähes kaikki syövän esiasteet rokotteen saaneilla naisilla Skotlannin seulontaohjelmassa. Ja jo tätä aiemmin oli julkaistu useita artikkeleita erityisesti Pohjoismaista, myös Suomesta, joissa selkeästi ja luotettavasti osoitettiin, että HPV rokotteet eivät lisää esim. autoimmuunitautien tai raskauskomplikaatioiden määriä. HPV-rokotteiden on väitetty lisäävän mm. POTS-, väsymys- ja CRPS-(krooninen paikallinen kipu) oireyhtymien esiintyvyyttä. Hyvin laajojen tutkimusten perusteella Euroopan Lääkevirasto EMA totesi, että näiden hankalien harvinaisten terveysongelmien syy-yhteyttä HPV-rokotteeseen ei pystytä osoittamaan.

Toisinaan epäillään, että jokin tapahtuma, esimerkiksi keskenmeno, POTS, jonkin autoimmuunitaudin alkaminen tai jopa kuolema johtuu HPV-rokotteesta, koska tapahtumien välillä on aikayhteys, eli rokotteen anto on edeltänyt myöhempää terveysongelmaa. Ajallinen yhteys on kuitenkin eri asia kuin syy-yhteys, jolloin altistus ja haitallinen tapahtuma ovat kiistatta seurausta toisistaan. Kun erittäin laajoissa tutkimuksissa on seurattu HPV-rokotettuja nuoria ihmisiä ja saman ikäisiä rokottamattomia, harvinaisia vakavia tapahtumia on todettu yhtä paljon molemmissa ryhmissä, joten syy-yhteyttä rokotteeseen ei ole todettu. Näitä edellä mainittuja ja muita tapahtumia väistämättä tapahtuu ja tulee tapahtumaan tulevaisuudessakin, rokotetaan tai ei.  HPV-rokote ei siis ole syyllinen, vaan aika ja elämä.

Parhaan käytettävissä olevan tiedon mukaan HPV-rokotteella voidaan, todistetusti ja turvallisesti, estää oireettomana etenevää ja liian usein tappavaa kohdunkaulan syöpää ja sen erittäin harmillisia esiasteita. Poikien rokottamisella estetään peniksen, peräaukon, nielurisan ja muiden pään ja kaulan alueen syöpiä. Nyt COVID-19 pandemian aikana on puhuttu paljon laumasuojasta. HPV-rokotteilla laumasuoja saavutetaan vasta, kun yli 80 % tytöistä ja pojista saa rokotteen. Tällöin viruksen kierto yhteiskunnassa lakkaa ja parhaassa tapauksessa vakavat HPV-taudit saadaan kokonaan häviämään.

Pekka Nieminen
Dos, os. ylilääkäri, HUS, Naistentaudit
Euroopan Kolposkopiayhdistyksen Presidentti
THL:n HPV-tautitaakkatyöryhmän pj v. 2008-2011
Kohdunkaulan solumuutosten Käypä Hoito -työryhmän pj.

Maija Jakobsson
Dos, Ylilääkäri, HUS Hyvinkään sairaala